top of page
פוסטים אחרונים בבלוג
עקבו אחרי לעוד המלצות
  • Instagram
מצאו מלון

איסטנבול המדריך המלא

גיליתי את איסטנבול במהלך הקורונה. היא תמיד סיקרנה אותי וידעתי שמתישהו אגיע אליה אך זה אף פעם לא הבשיל לתכנון קונקרטי. ואז, הגיעה הקרונה שהפתיעה אותי ולמרות כל הדברים הרעים שהיא הביאה איתה היא גם גרמה לי לצאת מאזור הנוחות, לא לתכנן קדימה ופשוט לזרום. כך מצאתי את עצמי שבועיים וחצי באיסטנבול, עובדת ומטיילת ובעיקר מגלה עולם כ"כ קרוב וכ"כ רחוק מהבית.

Grand Bazar, Istanbul

איסטנבול היא העיר הגדולה בטורקיה, הערכות בנוגע למספר תושביה נעות בין 11 ל-15 מיליון תושבים. איסטנבול היא גם העיר הגדולה בעולם הנמצאת בשתי יבשות: אירופה ואסיה. העיר בנויה על שבע גבעות ולכן כל הליכה בה תכלול הרבה עליות וירידות, חשוב להביא נעליים נוחות.

העיר גדולה מאוד ואין לה מרכז אחד שאפשר להגדיר כ"מרכז העניינים". היא מחולקת למספר מרכזים כאשר לכל אחד אופי ועניין משלו. אם נחלק באופן כללי אפשר לדבר על שלושה אזורים מרכזיים: הצד האסייתי, מזרחית לנהר הבוספורוס ושני אזורים בצד האירופאי, העיר העתיקה ואזור כיכר טקסים.

מלון מומלץ בעיר העתיקה שישנו בו חלק מהזמן - Hagia Sofia


לרוב תיירים יבחרו ללון בצד האירופאי באזור טקסים או בעיר העתיקה. למי שמגיע לעיר לא בפעם הראשונה וכבר ראה את רוב האטרקציות שיש לאיסטנבול להציע הייתי ממליצה לישון דווקא בצד האסייתי ולחוות מהבוהמה הטורקית.

Istanbul night

התניידות

באופן אישי האתגר הגדול באיסטנבול עבורי היה התחבורה. העיר גדולה מאוד ומעבר מאזור לאזור יכול להיות מאתגר. מאוד ממליצה לקנות כרטיס נטען Istanbul kart המאפשר נסיעה בכל סוגי התחבורה - מטרו, אוטובוסים, רכבות ומעבורות. את הכרטיס אפשר לקנות במכונות אוטומטיות בהרבה נקודות בעיר ושם גם טוענים אותו.

טיפ - אפשר להשתמש בכרטיס אחד עבור כמה אנשים. לא ניתן להזדכות על הסכום שנשאר בכרטיס בסיום השימוש ולכן הייתי ממליצה לטעון 50 לירה לזוג בהנחה שמתכננים כמה ימים בעיר ובמידת הצורך להוסיף בהמשך.

Süleymaniye Camii istanbul

שכונות, אזורים מומלצים ואטרקציות


העיר העתיקה

מהווה מוקד תיירות, כאן נמצאות רוב האטרקציות המרשימות שיש לעיר להציע - המסגד הכחול, איה סופיה, מסגד סולימאני וכל השווקים הגדולים. במרכז העיר העתיקה ישנו מדרחוב עם מסעדות וחנויות. כניסת רכבים למרכז העיר העתיקה לא אפשרית אך כן יש תחבורה ציבורית שמגיעה ממש פנימה. ההמלצה שלי ללינה באזור היא מלון Hagia Sofia Mansions, מלון מרשת הילטון, מתפרש על שטח ענק באזור. מלון מרשים עם חמאם וחדר כושר.

Old city Istanbul

ארמון טופקאפי Topkapı Sarayı - ממוקם בעיר העתיקה, בצד האירופי של איסטנבול. הארמון היה מבנה המגורים הרשמי של הסולטאנים העותמאנים, הוא מורכב ממספר רב של מבנים קטנים המוקפים על ידי ארבע חצרות. הארמון נקרא טופקאפי - "שער התותח", בשל מיקומו ליד שער באותו שם הפונה אל הבוספורוס. מדובר במתחם ענק שניתן להעביר בו בקלות יום שלם. בכניסה הראשית אפשר להשכיר מדריך אודיו אך הוא לא מאוד מעשיר ובגדול מקריא את מה שכתוב על השלטים בכל נקודה באתר ללא הסברים נוספים.

כרטיס הכניסה כולל ביקור בכל מתחמי הארמון פרט לחראם אליו נדרש לרכוש כרטיס נוסף.


איה סופיה Ayasofya - "כנסיית החכמה הקדושה" נחשבת לאחת הדוגמאות הבולטות של האמנות והאדריכלות של האימפריה הביזנטית, ולאחד הבניינים המפורסמים בעולם. נבנה במאה השישית על ידי הקיסר יוסטיניאנוס הראשון, עם כיבוש העיר ע"י האימפריה העותמנית במאה ה-15 המבנה הוסב למסגד. עד יולי 2020 שימש כמוזיאון ששימר את מורשת הבניין בתקופות שונות, מאז יולי 2020 בהנחיית השלטון הוחזר לשמש כמסגד ונקרא "המסגד הגדול של איה סופיה".

 Ayasofya Istanbul

המסגד הכחול Sultanahmet Camii - נמצא בעיר העתיקה ממש מול מסגד איה סופיה. הוא נבנה במאה ה-17 בפקודת הסולטאן אהמט הראשון, על שמו קרוי המסגד, ובו מקום קבורתו של הסולטאן. המסגד נבנה במכוון אל מול איה סופיה שהייתה כנסייה בזמן הבנייה, ובסגנון הדומה לה, על מנת להראות כי הבנייה האסלאמית יכולה להתעלות על הבנייה הנוצרית. כיום משמש המסגד כמקום תפילה פעיל, הוא סגור למבקרים בשעת התפילה. בשאר הזמן הכניסה היא בחינם. שימו לב כי חשוב להגיע בלבוש צנוע, במידה ותרצו אפשר להשכיר כיסוי צנוע בכניסה.

Blue masque istanbul

מסגד סולימאנייה Süleymaniye Camii - המסגד הגדול בעיר ואחד האתרים המוכרים ביותר. הוא נבנה בימיו של סולימאן המפואר ולידו נמצא קברו, מחצר המסגד נשקף נוף מרהיב של העיר. הכניסה לכאן היא ללא עלות. כניסה לאזור התפילה היא בלבוש צנוע בלבד, מכנסיים או חצאית ארוכה, ללא גופיות וכיסוי ראש לנשים. ניתן לקבל כיסויים בחינם בכניסה. אם בוחרים מסגד אחד לביקור הייתי ממליצה על סולימאנייה, מדובר במתחם מרשים ורחב ידיים, הנוף מדהים והארכיטקטורה מהפנטת.



גרנד בזאר Grand Bazaar - שוק מקורה המתפרש על 61 רחובות והוא אחד השווקים הגדולים בעולם. השוק ממוקם בעיר העתיקה ומושך אליו כ 400,000 מבקרים ביום ליותר מ- 3000 חנויות. הוא מפורסם בעיקר בזכות חנויות התכשיטים, השטיחים והבגדים. השוק לטעמי הוא בעיקר אטרקציה לביקור אלא אם כן מתכננים רכישות של שטיחים או סחורה ייחודית לטורקיה. בנוסף תוכלו לאכול כאן במגוון מסעדות מקומיות ולטעום תה ורחת לוקום טרי ומושלם!


השוק המצרי Egyptian Spice Bazaar - שוק תבלינים ענק, השוק המקורה השני בגודלו אחרי הגרנד בזאר. אם תרצו לקנות רחת לוקום הביתה זה בהחלט המקום לעשות זאת.

Istanbul Bazar

רובע טקסים Taksim - רובע טקסים יוצא מכיכר טקסים שבמרכזו אנדרטת הרפובליקה, זהו אזור עם חיי לילה תוססים, קניות ואוכל. מהכיכר מתחיל מדרחוב הקניות איסטיקלל Istiklal. האזור מאוד פופולרי על התייר הישראלי אך יכול להיות טריקי. ישנן סמטאות ליד הכיכר שיכולות להיות פחות נעימות בשעות הערב. לכן, אם ישנים כאן כדאי לכוון קצת דרומה מהכיכר, ברחובות הצדדיים של רחוב איסטיקלאל.

Taksim square istanbul


שדרות איסטיקלל Istiklal - שדרה ארוכה של חנויות מקומיות לצד רשתות מוכרות מהעולם. הרחוב מתחיל מכיכר טקסים ונגמר במגדל גלאטה. לאורך כל השדרה ישנם רחובות קטנים שעליהם הרבה ברים ומסעדות, מקומות מתויירים מאוד שמתמלאים בשעות הערב.

Istanbul

מגדל Galata - בסוף רחוב איסטיקלאל תגיעו למגדל גלאטה. מגדל זה הוא אחד המבנים הבולטים בקו הרקיע של איסטנבול בחלק העיר הצפוני. המגדל המקורי נהרס במהלך מסע הצלב הרביעי, ושוקם בשנת 1348. בשנת 1190 המגדל שופץ ונפתח לציבור הרחב כמגדל תצפית. בשעות הערביים לרוב תראו תור אנשים מחכים לעלות למגדל שהתפרסם כאחת הנקודות המומלצות לצפייה בשקיעה. סביב מגדל גלאטה ישנו רובע חמוד ותיירותי, עם מגוון חנויות ובתי קפה.

Galata tower istanbul איסטנבול


גשר Galata - דרומית למגדל גלאטה יש את גשר גלאטה שמחבר בין האזור הצפוני של העיר לעיר העתיקה, הנמצאת דרום מערבית. על הגשר תראו הרבה דייגים לאורך כל שעות היום. יפה פה במיוחד בשעת שקיעה, כך שאם לא תרצו לחכות בתור למגדל גלאטה תמיד אפשר להמשיך חמש דקות דרומה ולצפות בשקיעה מהגשר.



שכונת קראקוי Karakoy - אם לא חוצים את גשר גלאטה ויורדים שמאלה לשפת המים מגיעים תוך הליכה קצרה לאזור רובע קראקוי. מדובר באזור תוסס, עם סצינה של ברים ומסעדות. בשעות הערב תראו כאן אינספור דוכני אוכל רחוב שמציעים את מיטב המטעמים שיש לאיסטנבול להציע.


שכונת בלאט Balat - בלאט היא השכונה היהודית העתיקה של איסטנבול, ממוקמת בחלק המערבי של העיר. זהו אזור קטן שמפורסם בעיקר בזכות הבתים הצבעוניים הצרים בגובה שלוש קומות, סגנון בנייה לא אופייני לעיר איסטנבול. האזור לא מאוד מתוייר, מתאים לביקור באחד הבקרים, ממליצה להגיע לארוחת בוקר באחד מבתי הקפה ולטייל בסמטאות של השכונה אחרי.


שכונת קדיקוי Kadikoy - קדיקוי היא שכונת מגורים בצד האסייתי של העיר וההגעה אליה היא בנסיעה על גשר הבוספורוס או בהפלגה על מעבורת. השכונה מהווה את המרכז הבוהמי של העיר והיא לגמרי חוויה שונה מכל מה שתראו בשאר האזורים באיסטנבול, אם תרצו מדובר בפלורנטין הטורקית. במרכז קדיקוי שוק דגים ופירות, ומסביבו אינספור מסעדות ובתי קפה, חנויות קטנות, סטודיו לקעקועים וגלריות אמנים. בקצה השכונה נמצא אזור Moda בו יש טיילת נחמדה שמתמלאת בשעת שקיעה.

זהו אזור פחות מתוייר והוא מתחיל להתגלות רק בשנים האחרונות. ישנתי פה במשך שבוע ונהנתי מכל רגע. במידה ויש לכם את הזמן וכבר ביקרתם באטרקציות שיש לעיר להציע אני מאוד ממליצה להקדיש לשכונה יומיים שלושה ופשוט לספוג מהאווירה.


ארמון דולמאבהצ'ה Dolmabahçe Sarayı - נמצא בצד האירופאי בחלק הצפוני של העיר צמוד לשכונת בשיקטאש. שימש כארמון הסולטאנים מאז אמצע המאה ה-19 ועד נפילת האימפריה. הארמון נבנה ב-1854 כאשר ארמון טופקאפי לא סיפק את צרכי הסולטאנים למגורים מודרניים. הארמון, אשר נבנה ועוצב בסגנון רנסנס טורקי, מכיל אינספור שטיחים, קריסטלים ורהיטים מפוארים. הארמון עדיין משמש מפעם לפעם כמעון קבלת הפנים של השלטון הטורקי. מדובר במתחם גדול עם אפשרות לקניית כרטיס לחלק ממנו או לכולו. ממליצה להקדיש חצי יום לביקור.


Post: Blog2 Post
bottom of page